Pagina de start

Primaria Murfatlar

Consiliul Local

Informaţii de interes

Contact

MONITORUL OFICIAL LOCAL

Achiziții publice

Strategia anuală de achiziţie publică pe anul 2024
a Unităţii Administrativ Teritorială Murfatlar

1. Noţiuni introductive
Potrivit dispozițiilor Legii 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările și completările ulterioare și a HG nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitore la atribuirea contractului de achiziţie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, UAT orașului Murfatlar a procedat la întocmirea prezentei Strategii prin utilizarea următoarelor elemente estimative:
a)nevoile identificate la nivel de autoritate contractantă ca fiind necesar a fi satisfăcute ca rezultat al unui proces de achiziție, asa cum rezultă acestea din solicitările transmise de toate compartimentele din cadrul autorității contractante, prezentate ca anexe la prezenta strategie;
b)valoarea estimată a achiziției corespunzătoare fiecărei nevoi;
c)capacitatea profesională existentă la nivel de autoritate contractantă pentru derularea unui proces care să asigure beneficiile anticipate;
d)resursele existente la nivel de autoritate contractanta și după caz, necesarul de resurse suplimentare externe, care pot fi alocate derulării proceselor de achiziții publice.
Prezenta Strategie anuală de achiziție publică de la nivelul UAT orașului Murfatlar, reprezintă totalitatea proceselor de achiziție publică planificate a fi lansate de UAT Murfatlar în calitate de autoritate contractantă pe parcursul anului bugetar 2024.
Introducerea modificărilor și completărilor în prezenta Strategie este condiţionată de identificarea surselor de finanţare.
În cadrul Strategiei anuale de achiziție publică la nivelul UAT-ului se va elabora Programul anual al achizițiilor publice, ca instrument managerial utilizat pentru planificarea și monitorizarea portofoliului de procese de achiziție la nivel de autoritate contractantă, pentru planificarea resurselor necesare derulării proceselor și pentru verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor din strategia locală/regională/națională de dezvoltare, acolo unde este aplicabil.

2. Etapele procesului de achiziție publică
Atribuirea unui contract de achiziţie publica /acord-cadru este rezultatul unui proces ce se derulează în mai multe etape.
UAT Murfatlar în calitate de autoritate contractantă, prin Compartimentul Achiziţii Publice trebuie să se documenteze şi să parcurgă pentru fiecare proces de achiziţie publică trei etape distincte:
- etapa de planificare /pregătire, inclusiv consultarea pieţei
- etapa de organizare a procedurii şi atribuirea contractului/ acordului-cadru
- etapa post atribuire contract/acord-cadru, respectiv executarea şi monitorizarea implementării contractului/acord-cadru.
Etapa de planificare/pregătire a procesului de achiziţie publică
Se iniţiează prin identificarea necesităţilor şi elaborarea referatelor de necesitate şi se incheie cu aprobarea de către ordonatorul de credite a documentaţiei de atribuire, inclusiv a documentelor suport, precum şi a strategiei de contractare pentru procedura respectivă.
Strategia de contractare este un document al fiecărei achiziţii cu o valoare estimată egală sau mai mare decât pragurile valorice stabilite la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările și completările ulterioare.
Prin intermediul strategiei de contractare se documentează deciziile din etapa de planificare/pregătire a achiziţiilor în legătură cu:
a) relaţia dintre obiectul, constrângerile asociate şi complexitatea contractului, pe de o parte, şi resursele disponibile pentru derularea activităţilor din etapele procesului de achiziţie publică, pe de altă parte;
b) procedura de atribuire aleasă, precum şi modalităţile speciale de atribuire a contractului de achiziţie publică asociate, dacă este cazul;
c) tipul de contract propus şi modalitatea de implementare a acestuia;
d) mecanismele de plată în cadrul contractului, alocarea riscurilor în cadrul acestuia, măsuri de gestionare a acestora, stabilirea penalităţilor pentru neindeplinirea sau îndeplinirea defectuoasa a obligaţiilor contractuale:
e) justificările privind determinarea valorii estimate a contractului/acord-cadru, precum şi orice alte elemente legate de obţinerea de beneficii și/sau îndeplinirea obiectivelor;
f) justificările privind alegerea procedurii de atribuire in situaţiile prevăzute la art. 69 alin. (2-5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările și completările ulterioare și, dupa caz, decizia de a reduce termenele în condiţiile legii, decizia de a nu utiliza împârţirea pe loturi, criteriile de calificare privind capacitatea şi, dupa caz, criteriile de selecţie, criteriul de atribuire şi factorii de evaluare utilizaţi.
g) obiectivul din strategia locală/regională/națională de dezvoltare la a cărui realizare contribuie contractul /acordul -cadru respectiv, dacă este cazul;
h) orice alte elemente relevante pentru îndeplinirea necesitățílor autorității contractante.

3. Programul anual al achiziţiilor publice
Programul anual al achizitilor publice pe anul 2024 la nivelul UAT Murfatlar se elaborează pe baza referatelor de necesitate transmise de compartimentele de specialitate şi cuprinde totalitatea contractelor de achiziţie publica/acord-cadru care se intenţionează să fie atribuie în decursul anului 2024.
La elaborarea Programului anual al achiziţiilor publice pentru anul 2024 s-a ţinut cont de:
a) necesităţile obiective de produse, servicii si lucrări;
b) gradul de prioritate a necesităţilor;
c) anticipările cu privire la sursele de finanţare ce urmează a fi identificate.
Dupa aprobarea bugetului propriu, precum şi ori de câte ori intervin modificări în bugetul instituției, Programul anual al achiziţiilor publice pentru anul 2024 se va actualiza, în funcţie de fondurile aprobate.
Programul anual al achiziţiilor publice pentru anul 2024 al UAT Murfatlar este prevăzut în ANEXĂ la prezenta Strategie și cuprinde cel puţin informaţii referitoare la :
a) obiectul contractului de achiziţie publica/acord cadru;
b) codul vocabularului comun al achiziţiilor publice(CPV);
c) valoarea estimată a acordului-cadru ce urmează a fi atribuit ca rezultat al derularii unui proces de achiziţie, exprimată în lei, fără TVA, stabilită în baza estimărilor compartimentelor de specialitate;
d) sursa de finanţare;
e) procedura stabilită pentru derularea procesului de achiziţie;
f) data estimată pentru iniţierea procedurii;
g) data estimată pentru atribuirea contractului;
h) modalitatea de derulare a procedurii de atribuire, respectiv online sau offline.
După aprobarea Bugetului pe anul 2024 şi definitivarea Programului anual de achiziţii publice pentru anul 2024 al UAT Murfatlar în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării, prin grija Compartimentul Achizitii Publice, se va publica Programul anual al achiziţiilor publice în SICAP și pe pagina de internet a instituţiei www.primaria-murfatlar.ro.
De asemenea, semestrial se va proceda la publicarea în SEAP a extraselor din Programul anual al achiziților publice pentru anul 2024 al UAT Murfatlar, precum şi a oricăror modificări asupra acestuia, extrase care se refera la contractele/acordurile-cadru de produse si/sau servicii a căror valoare estimată este mai mare sau egală cu pragurile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările și completările ulterioare, contractele/acordurile-cadru a căror valoare estimata este mai mare sau egală cu pragurile prevăzute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice.
Publicarea se va face în termen de 5 zile lucrătoare de la data modificărilor.

4. Sistemul de control intern
Având in vedere noua legislaţie privind achiziţiile publice, ca document de politica internă, sistemul propriu de control intern trebuie să acopere toate fazele procesului de achiziţii publice de la pregătirea achiziţiei până la executarea contractului, iar cerinţele efective trebuie diferenţiate în funcţie de complexitatea contractului de achiziţie publică care urmează a fi atribuit.
De asemenea, având în vedere standardele de control intern pentru gestionarea efectivă a procesului de achiziţii publice controlul intern va trebui să includă și să aibă în vedere cel puţin următoarele faze: pregătirea achiziţiilor, redactarea documentaţiei de atribuire, desfăşurarea procedurii de atribuire, implementarea contractului.
Sistemul de control intern trebuie să includă următoarele principii:
a) Separarea atribuţiilor, cel puţin între funcţiile operaţionale şi funcţiile financiare/de plată, persoanelor responsabile cu achiziţiile publice şi compartimentele tehnice şi economice, cerinţe de separare a atribuţiilor care depind de alocarea cu personal, respectiv de resursele profesionale proprii.
b) ”Principiul celor 4 ochi" care implică împărţirea clară a sarcinilor in doi pasi: pe de o parte iniţierea şi pe de altă parte verificarea, efectuate de persoane diferite.

5. Excepţii
Prin excepţie de la art. 12 alin. (1) din HG nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acord-cadru din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, în cazul în care UAT Murfatlar va implementa în cursul anului 2024, proiecte finanţate din fonduri nerambursabile şi/sau proiecte de cercetare dezvoltare va elabora distinct, pentru fiecare proiect în parte un program al achiziţiilor publice aferent proiectului respectiv, cu respectarea procedurilor de elaborare cuprinse în legislaţia achiziţiilor publice, a procedurilor prevăzute în prezenta Strategie şi a procedurilor operaţionale interne.
Având in vedere dispoziţiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice precum şi ale art. 1 din HG nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu referire la exceptările de la legislaţia achiziţiilor publice a achiziţiilor de produse, servicii şi/sau lucrări care nu se supun regulilor legale, se va proceda la achiziţia de produse, servicii şi/sau lucrări exceptate, pe baza propriilor proceduri operaţionale interne de atribuire cu respectarea principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publica respectiv nedescriminarea, tratamentul egal, recunoaşterea reciproca, transparența, proporționalitatea, asumarea răspunderii.
UAT oraș Murfatlar va derula toate procedurile de achiziţie numai prin sistemul electronic al achiziţiilor publice SEAP. Utilizarea altor mijloace (offline) se va putea realiza numai în condiţiile legii şi numai pentru situaţiile expres reglementate prin lege. Prin excepţie de la regula online, procedurile de achiziţie realizate pe baza procedurilor interne proprii, se vor realiza în sistem offline.

6. Prevederi finale si tranzitorii
UAT oraș Murfatlar prin compartimentul intern specializat în domeniul achiziţiilor, va ţine evidenţa achiziţiilor directe de produse, servicii şi lucrări, precum şi a tuturor achiziţiilor de produse, servicii şi lucrări, ca parte a Strategiei anuale de achiziţii publice.
Având in vedere dispoziţiile art. 4 din HG nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publica acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, conform căruia "prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) se pot pune la dispoziţia autorităţilor contractante și a furnizorilor de servicii auxiliare achiziţiei un set de instrumente ce se utilizează pentru planificarea portofoliului de achiziţii la nivelul autorităţii contractante, fundamentarea deciziei de realizare a procesului de achiziţie şi monotorizarea implementării contractului, precum şi prevenirea diminuarea riscurilor în achiziţii publice". Compartimentul Achiziții Publice va proceda la revizuirea Programului anual al achiziţiilor publice pentru anul 2024 al UAT oraș Murfatlar în vederea punerii de acord cu actele normative ce se vor elabora/aproba în legătură cu prezenta strategie, în termen de cel 15 zile de la data intrării lor in vigoare, sau în termenul precizat în mod expres în actele normative ce se vor elabora/aproba.
Prezenta Strategie anuală de achiziţii pe anul 2024 se va publica pe pagina de internet a instituţiei www.primaria-murfatlar.ro.


 

Acest website utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta de navigare. Înainte de a continua navigarea te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de prelucrare a datelor personale. Prin continuarea navigării pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.